Japanin koeviikko

Olen palannut! Blogi ei suinkaan ole kuollut, se on vain ollut talvihorroksessa. Ja nyt kun japanin kevät alkaa kolkuttaa ovella ja kirsikankukanmakuisten tuotteiden tulo lähimarketteihin on ihan nurkan takana, on munkin aika päivittää kuulumisiani.

Suomessa japanin koulujärjestelmästä on kuva hullun työläänä paikkana (mitä se pitkälti onkin, mutta tuskin niin pahoin kuin me joskus kuvitellaan). Sen takia ennen japaniin tuloa mä olin aika huolissani, että mitähän tästä tulee. Nyt mä olen juuri suorittanut ensimmäisen lukukauteni täällä ja päihittänyt final bossin nimeltä koeviikko.

Millainen sitten on koeviikko japanissa?

Ensinnäkin, mä voin puhua vain omasta puolestani. Käsittääkseni ylemmän tason japanin vaihtareilla ja niillä vaihtareilla jotka ei täällä ensisijaisesti opiskele japanin kieltä, koeviikko koostuu enimmäkseen esseiden deadlineistä. Hyvin samaan tapaan kuin suomalaisessa yliopistossa siis. Meillä 1-2 tason japanin opiskelijoilla koeviikko oli kuitenkin aikamoinen rupeama. Mulla henkilökohtaisesti oli kymmenen koetta, kaksi esseetä ja yksi mininäytelmä.

Esseet ja näytelmä oli osa meidän vapaavalintaisia kulttuuriopintoja ja vaikka ne olikin super rasittavaa tehdä kaiken muun kiireen päälle, ei ne olleet vaikeimmasta päästä. Välihuomiona, tämän mininäytelmän piti olla about 10 minuuttia pitkä ja se piti käsikirjoittaa ja esittää ryhmässä, kaikki japaniksi tietenkin. Meidän ryhmän aiheeksi valitsimme batmanin ja mä tein huippusuoritukseni itse batmanina. Jonkun kannattaa varoittaa Christian Balea etten mä vie siltä työtä alta.

Itse japanin kieliopintojen kokeita oli kymmenen, kaksi joka päivä. Maanantaina oli kielioppi koko Minna no nihongo 1 kirjasta ja esseenkirjoituskoe, jossa piti kirjoittaa kaksi esseetä. Toinen niistä oli jo ennakkoon tehty ja tarkistettu ja meidän piti vain muistaa se ja sen kanjit ulkoa. Toinen oli uusi, joka tehtiin koetilanteessa.
    Tiistaina oli ensimmäinen kolmasosa Minna no nihongo 2 kirjasta ja keskustelukoe. Keskustelukokeen teemaksi saatiin valita matkustus tai vuodenajat, luonnollisesti kaikki valitsi matkustuksen. Kysymykset opettaja keksi itse sitä mukaan kun koe eteni joten mitään tiettyä kaavaa ei ollut, mutta aika varma sai olla että kysymykset on luokkaa missä olet matkustellut japanissa/ mihin aiot matkustaa kevätlomalla/ mikä on kotimaassasi hyvä paikka matkustaa. Multa kysyttiin noita kaikkia ja sitten niiden yksityiskohtia.
    Keskiviikkona oli toinen kolmaosa Minna no nihongo 2 kirjasta ja puhekoe. Puhe oli se samainen essee joka me oltiin opeteltu jo esseekokeeseen, eikä siksi erityisen vaikea muistaa. Pahinta siinä oli että puhe äänitettiin ja mä en oikein tykkää julkisesta puhumisesta (mikä saattaa olla outoa kun ottaa huomioon, ettei mulla ole mitään ongelmaa julkisen näyttelemisen kanssa).
   Torstaina oli viimenen kolmasosa Minna no nihongo 2 kirjasta ja kanji koe. Mä jännitin kanjeja ehkä eniten näistä kaikista, mutta koe ei loppujen lopuksi tuntunut niin pahalta. Kai niistä loputtomista kirjastossa vietetyistä pänttäyssessioista sitten oli jotain hyötyä!
   Perjantai oli Minna no nihongo 1 ja Minna no nihongo 2 kirjojen kieliopit ja kuuntelukoe. Kuuntelukoe oli aika helppo, englannin ja ruotsin miljoonien kuuntelujen läpi käyneelle suomalaiselle se on tuttua  kauraa. Kielioppikoe oli kuitenkin vaikein koe koko viikolla ja meni ainakin mulla selkeesti heikoimmin. Asiaa ei mitenkään auttanut, että torstai-iltana puhti oli vähissä eikä millään huvittanut enää ottaa sitä kielioppikirjaa käteen viidettä miljoonatta kertaa.

Nyt on kuitenkin kokeet ohi ja edessä kahden kuukauden loma, jonka aikana tulen matkustamaan Sapporoon, Etelä-Koreaan, Tokioon ja Hiroshimaan. Myös mun vanhemmat tulee kylään, jee!

Sen jälkeen onkin taas edessä tasokoe, joka on aina tärkein koe joka meillä on. Koeviikon ideakin on lähinnä lämmitellä meitä tasokoetta varten ja muistuttaa mieleen kaikki opiskellut asiat. Miksi lomia täällä varjostaa aina kokeet? Suomessa kun ne yleensä hoidetaan pois alta ENNEN lomaa, ei sen jälkeen.

Koitan päivittää jotain pientä lomamatkoiltani, siihen asti kuulemisiin!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ensimmäiset kuulumiset

Universal studios Osaka, Cinnamonroll Cafe ja koulun alku